Googles personliga sök kan vålla förvirring

av Kristoffer Hilarius den 21 januari 2010

i SEO

Härrom dagen frågade en kompis till mig vad han kunde göra för att hans företags hemsida skulle ranka bättre på sökordet effektmätning i Googles sökresultatet.

Hemsidan ifråga har nästan inga inlänkar så jag tipsade honom om att anmäla sig till Infoo och ett par andra länkkataloger, jobba med pressreleaser och att ”tigga” länkar från samarbetspartner etc.

Dagen efter kontaktade han mig och var väldigt tacksam. Efter att ha anmält sig till Infoo rankade de nu på 10e plats på sökordet ”effektmätning”. När vi dagen innan kollade från min dator hade de ingen position alls. Att detta ”mirakel” skulle bero på hans anmälan till Infoo måste nog anses minst sagt orimligt med tanke på att de har en handläggningstid på över 4 veckor.

Huvudmisstänkt till ”miraklet” är Googles personliga sök som lanserades i december förra året. I och med att Google nu har personifierat sökresultatet visas ett resultat utifrån din sökstatistik de senaste 180 dagarna. Detta medför att sajter du verkar ha gillat visas högre upp i sökresultatet. Min kompis, som uppenbarligen verkar gilla sin sajt, fick därför ett väldigt bra personligt sökresultat på det önskade sökordet. För säkerhets skull kontrollerade jag från min dator och min kompis tillfälliga glädjerus fick sig en rejäl smäll då deras sajt inte var i närheten av en 10e plats.

Även om jag gillar konceptet bakom ett personifierat sökresultat tror jag tyvärr att det kan vålla en hel del förvirring där många helt enkelt tror att deras sajt rankas mycket bättre än vad den i själva verket gör. Det stora flertalet har nog heller inte en aning om att Google numera visar ett sökresultat där din egen sökstatisk påverkar placeringarna.

Så stänger du av Googles personliga sök

Ett enkelt sätt att stänga av det personliga sökresultatet är att klicka på Webbhistorik (uppe i det högra hörnet) efter att du gjort en sökning på Google. Klicka sedan på ”Inaktivera anpassade resultat baserade på sökaktivitet”.

Personligen tycker jag Google borde valt en annan strategi för detta där deras användare behöver göra ett aktivt val för att få anpassade sökresultat och inte tvärtom.

Liknande inlägg:

{ 1 kommentar… läs det nedan ellerlägg till en }

Fredrik april 8, 2010 kl. 21:07

Jag bugar och bockar för detta insiktsfulla inlägg. Lätt att dribbla bort sig i djungeln och leva i tron om att man sökmotortrimmat sin sajt till den milda grad att man omedelbart hamnar högst upp hos Google.

Svara

Lämna en kommentar