Kan din webbyrå SEO?

av Kristoffer Hilarius den 29 mars 2010

i Reflektioner,SEO

Att SEO är viktigt för att lyckas på webben är de flesta överens om. Nästan alla som jobbar med webbutveckling påstår sig även ha spetskompetens på området och lovar sina kunder att de bygger sökmotorvänliga sajter. Så är dock tyvärr inte alltid fallet. Som webbyrå kan jag förstå att det är ganska svårt att svara att man inte är speciellt vass på SEO när man pratar med en potentiell kund. Problemet, enligt mig, är att en webbyrå med relativt dålig koll på SEO ändå nästan alltid har bättre koll än beställaren.

Beställaren vet i det flesta fall att SEO är viktigt men har inte kompetensen på området för att faktiskt kunna ställa de relevanta frågorna för att testa sin leverantör och nöjer sig säkert med löftet att sajten kommer att byggas ”sökmotorvänligt”.

Min kollega Magnus Bråth har skrivit en post på Sökmotorkonsult om hur du som beställaren, genom ett par enklare frågor, kan kontrollera om din webbyrå kan grunderna i SEO. Är det osäkra på någon av de frågor Magnus sammanställt skulle jag vilja påstå att webbyrån kanske inte är ”bäst i klassen” när det gäller SEO.

Om du själv inte har en aning om vad dessa kontrollfrågor betyder tycker jag du ska nappa på Magnus erbjudande om ett utlåtande om din webbyrås SEO-kompetens. Magnus är en av Sveriges främsta personer inom SEO och (till skillnad från många andra) delar han gärna med sig av sin kompetens.

Liknande inlägg:

{ 2 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Michael Wahlgren mars 31, 2010 kl. 16:08

Kan inte mer än hålla med dig och Magnus. Min erfarenhet är många webbyråer påstår att de kan SEO men i praktiken är det väldigt lång från sanningen. Och för köparna är det väldigt svårt att avgöra. Säger en webbyrå att de kan SEO så är det ju ganska logiskt att tro på det. För de borde ju verkligen kunna det.

Svara

Hanna W juli 7, 2010 kl. 7:34

Håller helt med! Jag stöter på många byråer som säger att de kan SEO, det värsta är när de tom bygger nya sajter som är totalt ooptimerade och får 40/100 på sökmortorkonsults SEO-test! Bästa o säkraste är att som beställare försöka lära sig så mycket som möjligt själv. Lustigt att så många företag fortfarande tror att det är så otroligt svårt.

Svara

Lämna en kommentar