Konvertering – Tips & Inspiration

av Kristoffer Hilarius den 13 mars 2011

i Konvertering

Ett område jag har börjat intressera mig allt mer för är konvertering. Du kan plöja ner massa pengar på sökmotoroptimering, AdWords eller diverse sociala medier men gör inte dina besökare det du vill att dom ska göra på din sajt är det i slutändan mest slöseri med pengar. Just därför tycker jag att det är lite märkligt att fokus på konvertering inte är större än vad jag upplever det att vara.

Jag är verkligen inte en expert på konvertering men jag vill gärna lära mig mer och på den svenska bloggen Conversionista hittade jag flera tips på verktyg och intressanta inlägg om just konvertering. Väldigt bekvämt för en slösurfare som mig själv har Conversionista listat diverse intressanta bloggar, böcker och verktyg gällande konvertering på en sida som du hittar här.

En av böckerna som rekommenderas är ”Landing page Optimization” av Tim Ash. Jag har nu beställt denna från Adlibris och det som slog mig när jag beställde boken var hur dålig kassan på Adlibris var. Mitt nyfunna intresse för konvertering gjorde nästan att jag avslutade min beställning i förtid i en ren “konverteringsprotest”.

Which test won

Which Test WonEn sajt jag har blivit uppmärksammad på via Conversionista och som jag skulle vilja rekommendera vidare är Which Test Won. På Which Test Won publiceras resultaten av riktiga A/B-test. Som besökare får du se de båda alternativen för att sedan gissa vilket som gav bäst konvertering. I de flesta fall är det ganska självklart vilken version som konverterat bäst men det som jag tycker är extra fascinerande är att det kan vara väldigt små skillnader som gör det så uppenbart att den ena versionen konverterar bättre.

Verktyg för A/B-test

Just A/B-tester är ett område jag skulle vilja få lite mer praktiskt erfarenhet av. Jag har testat Google Website Optimizer och jag måste erkänna att jag tyckte det var ganska bökigt så nu är har jag precis börjat testa Visual Website Optimizer. Tjänsten är extremt enkel att komma igång med och om du använder WordPress finns det ett plugin som gör att du slipper att “mecka i koden”. Istället för att förklara hur tjänsten fungerar har jag valt att placera en kort instruktionsfilm nedan.

Dina tips

Om du har några tips om verktyg, bloggar eller röksignaler om konvertering får du gärna skriva en kommentar nedan.

Liknande inlägg:

    Inga ännu

{ 2 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Erik mars 25, 2011 kl. 0:31

Slängde precis in conversionista bland bokmärkena. Har nyligen börjat intressera mig mycket mer för konverteringsoptimering och det ligger verkligen nånting i det du säger om att adwords och seo blir slöseri om man inte kan konvertera. Riktigt imponerande att se hur stor skillnad små saker kan göra!

Svara

Seotjejen juni 8, 2011 kl. 20:07

Tackar också för tipset om Conversionista, kommer att bokmärkas! 🙂

Svara

avbryt

Lämna en kommentar