Nischade webshoppar

av Kristoffer Hilarius den 21 april 2010

i E-handel

fastinghalsbandThe Long Tail blev ett modeord för många e-handlare efter Chris Andersons bok med samma namn. Ett centralt område i boken är att det går att tjäna pengar på att erbjuda väldigt nischade produkter som faktiskt inte säljer så mycket. Finns det bara tillräckligt många produkter och om du kan ha låga (läs inga) lagerkostnader kan summan av försäljning av dessa produkter faktiskt överträffa den av butiken storsäljare.

Jag tyckte att mycket av boken var väldigt intressant och inspirerande, inte minst delarna om att satsa hårt på att tillhandahålla ”allt” i en väldigt smal nisch.

Jag har en kompis som (inspirerad av ”The Long Tail) startat en minst sagt nischad webshop. Det enda han erbjuder är fästinghalsband för katter och hundar. Jag är lite osäker på om det verkligen går att få till en ”bra tail” på detta område men det kommer bli kul att följa.

Valet av domännamn begränsar honom till stor del att utöka produktutbudet och speciellt många produkter inom denna nisch kan det knappast finnas. Men trots dessa begränsningar gillar jag konceptet att satsa smalt och nöjer man sig med att vara en stor fisk i en liten damm är valet av domännamn i detta fall perfekt.

Liknande inlägg:

{ 1 kommentar… läs det nedan ellerlägg till en }

Tomas april 23, 2010 kl. 9:34

Klockren butiksidé. Jag kommer själv att köpa ett fästinghalsband innan sommaren till vår hund och kommer då beställa via nätet. Sedan har de ju ett större sortiment än enbart halsband, så då handlar man säkert mer saker samtidigt.

Svara

avbryt

Lämna en kommentar